Možná se vám již někdy stalo, že jste koukali do e-mailového okna a nešlo vám začít psát rozsáhlejší odpověď na kolegovu zprávu. Nebo vás mohl přepadnout strach, že se nedokážete na papíře dobře vyjádřit. Nebo jste tisíckrát smazali první dva napsané odstavce a nemohli se tzv. „pohnout z místa“. A nebo vás blokoval pocit, že již všechno bylo napsáno.
To jsou všechno zcela běžné projevy tvůrčího bloku, jenž tu a tam skočí prakticky na každého, kdo alespoň občas tvoří (a nemusí to být jen umělecká díla, mohou to být i pracovní projekty, školní referáty či krátké příspěvky pro sociální sítě).
Největší spouštěč tvůrčího bloku
Jeden z největších a nejhrůznějších spouštěčů tvůrčího bloku je v nás zakotven již od základní školy. Přijali jsme ho za své a jeho vedlejší účinky nejsou většinou vůbec dobré, pro někoho jsou dokonce fatální.
Myslím tím obecně přijímaný předpoklad, že první verze textu má být dokonalá a rovnou hotová.
Ano, již od útlého mládí jsme testování v hodinách slohů a při různých dalších písemkách z vytváření dokonalých prvních verzí. Pokud se nepovedou, jsme většinou potrestáni a v tom ještě horším případě demotivováni.
Tato mylná domněnka může být opravdu destrukční.
Jedna ze základních profesních spisovatelských pouček zní, že první verze rukopisů se NIKDY neodevzdávají. V práci se téměř vždy počítá s připomínkami ostatních (ať už od zbytku týmu, nebo od šéfa). V novinách existují editoři, kteří většinou nutí redaktory dál pracovat s nahozeným textem a pomáhají jim ho šperkovat.
Málokdy se odevzdává první verze jakéhokoliv delšího a ucelenějšího textu. A přitom obvykle máme zažité, že se nám to musí na první pokus podařit.
Jak se zbavit tohoto tvůrčího bloku?
Má rada je velmi jednoduchá: začněte se na text dívat jako na sérii kroků, které se mají postupně naplnit. První verze je pouze jedna z X částí celého vzniku daného e-mailu, reportu, referátu či povídky.
První verze NEMUSÍ být dokonolá a rozhodně by neměla být 100% hotová.
To je pro většinu lidí naprosto osvobozující zjištění.
Vysvětlení
V zásadě je všechno okolo této teorie naprosto logické a přirozené:
- Text může být hotový jen tehdy, když je ucelený.
- Ucelený nikdy nemůže být v průběhu psaní (jak může být například začátek základní esencí následujícího textu, když ten ještě není v prvním nahození napsaný?).
- Až po úplném dopsání první verze rukopisu můžete objektivně hodnotit jednotlivé jeho části, protože to je první okamžik, kdy máte před sebou náznak celku.
- Je lepší pracovat s již napsanými pasážemi (a počítat s jejich případným přepsáním, proškrtáním či zpřeházením), než „jen“ přemýšlet v hlavě o něčem, co ještě neexistuje.
- Revize a úpravy jsou, budou a vždycky byly součástí tvorby.
Shrnutí: Začněte vnímat psaní jako sérii menších krůčků, přičemž první verze textu je jen jedna z nich. Nebojte se přepisování a rozhodně se zbavte touhy psát dokonalé texty na první dobrou.
Uleví se vám a rozproudí to vaši tvořivost, věřte mi.
A pokud trpíte opravdu vážným tvůrčím blokem (nebo potřebujete restartovat svoji kreativitu), podívejte se na můj online kurz tvůrčího psaní Bojovník s tvůrčím blokem. Jeho účinnost je ověřená na reálných lidech.