Novinář Bob Wieder kdysi řekl: „Každý, kdo hledá módu, ji najde v butiku; kdo hledá historii, najde ji v muzeu. Ale kreativní člověk hledá módu v železářství a historii na letišti.“
Tvrdou pravdou totiž je, že ty nejlepší a nejkreativnější myšlenky většinou pocházejí ze tření mezi různými oblastmi, případně při pohledu do jiných disciplín. Říká se tomu myšlení mimo krabici a v praxi se o tom můžete přesvědčit ze článků O myšlení uvnitř krabice a Proč myšlení uvnitř krabice nefunguje.
Například během První světové války si vojenští návrháři půjčili vzory od kubistického Picassa, aby vytvořili lepší maskování.
Počítačový expert Erik Lumer vytvořil lepší bankovní software jenom díky tomu, že zkoumal třídění a přenášení těl mrtvých mravenců v mraveništi při jeho pravidelných údržbách.
Jsou známy případy, kdy skladatel složil báječnou kompozici díky řevu skandujících fotbalových fanoušků; kdy učitelům naskočily nové nápady v momentě, když měli jít do vězení či půjčování si motivů přírody do reklamních spotů.
Už starověký filozof Hérakleitos řekl:
Milovníci moudrosti musí otevřít svou mysl, aby mohli pojmout mnoho věcí.
- Z jakých oborů a disciplín si můžete vypůjčit nápady vy?
- Co zajímavého se můžete dozvědět z míst jako je smetiště, přístav, laboratoř, módní přehlídka, rodeo, nemocnice, výzkumná laboratoř, antikvariát, ledovec či garáž?
Už jste na to přišli? ;)